Geitenkaasproducent Bettinehoeve uit Etten-Leur werkt nu sinds een jaar of vier samen met Packaging Partners. Een samenwerking die volgens inkoper Monique Martens eigenlijk heel toevallig is ontstaan. “Het contact is inderdaad via-via ontstaan. Een medewerkster van Bettinehoeve had privé al contact met Rob Daniëls. Aangezien wij veel gebruik maken van folie, kon zijn bedrijf wel wat voor ons betekenen. In het begin hebben we vooral gekeken of we bij elkaar passen.”
Complexe verpakkingen
Na het eerste contact begon de samenwerking tussen beide bedrijven met een vliegende start. Martens: “Wij hadden een acuut probleem in onze productie. Packaging Partners heeft ons ondersteund op basis van de kennis en feiten die ze daar hebben. Het probleem was zo opgelost!” Een mooi begin waarop nu verder gebouwd wordt, en niet alleen door middel van problemen oplossen. “Begin dit jaar hebben we een nieuwe productielijn opgezet waarbij we een doorschijnend bakje voor geitenkaasbolletjes en -spread hadden bedacht. Omdat Packaging Partners al topseal folie leverde hebben we ze gevraagd of ze over deze complexe manier van verpakken wilde meedenken.”
Dat het verpakkingsbedrijf geen uitdaging uit de weg gaat, blijkt wel uit de manier waarop Bettinehoeve geholpen is. “Door die complexiteit van die tapasachtige bakjes waren er in het begin wel wat strubbelingen, maar ze stonden diezelfde week al paraat met een alternatief. Het is fijn dat ze die kennis in huis hebben.” Mede hierdoor zijn deze schaaltjes inmiddels in gebruik genomen en wordt ook het huidige foliepakket tegen het licht gehouden. Er wordt daarbij gekeken naar het optimaliseren van kwaliteit, dikte en toepassingen, maar ook naar verduurzaming door middel van het reduceren van diktes, het inzetten van zogenaamde mono materialen en het gebruik van één folie voor meerdere producten.
Duurzaamheid
De verpakkingenleverancier zet dus hoog in op duurzaamheid, maar geldt dat ook voor hun klanten? “Wij zijn voornamelijk bezig met onze efficiëntie op pijl houden en verbeteren, maar we gaan met onze duurzaamheidsvragen vaak naar Packaging Partners: zij denken goed met ons mee. Een voorbeeld daarvan is een verpakkingslijn die minder rendement oplevert dan wij dachten. Daarvoor moeten we de vorm optimaliseren en de folie veranderen. We hebben Rob Tijssens gevraagd aan te schuiven en mee te denken. Op die manier hoeven we daar niet naderhand nog eens over na te denken.”
“Sowieso is hun expertise over vormen een troef voor ons. Als wij vragen of iets kan, is dat eigenlijk nooit een probleem. Ze komen altijd met een passende oplossing, en als het echt niet kan, geven ze dat zeker aan”, legt de inkoper uit. Het is één van de redenen waarom de samenwerking tussen beide partijen zo goed werkt. “Wij zijn erg positief over Packaging Partners en ik beveel ze absoluut aan. Ze zijn accuraat, flexibel, snel op alle vlakken en ze sluiten graag aan wanneer wij met iets zitten. Maar de grootste troef is de kennis in foliën en de vakkundige ondersteuning die ze daarbij bieden!”